tisdag 13 februari 2018

Alf besöker - Wicked Day, vintern 2018.

Importören Wicked Wine hade ju tidigare ett samarbete med Hotell Amaranten på Kungsholmen och då ordnades där med jämna mellanrum sortimentsprovningar.
Igår så var det dags för Clarion Hotell Amaranten att återigen inhysa alkoholhaltiga drycker från Wicked, av många olika stilar i sina lokaler. Under stora delar av måndagen så serverades det öl, vin och sprit (och korv) till särskilt inbjudna (inklusive mig) besökare. Gästskaran var stor och orsakade en del trängsel, inte minst vid ölhörnan. Som jag tidigare märkt vid dessa sortimentsprovningar så är det många unga människor, kanske branschfolk från universitetens nationspubar.

En förvarning är på sin plats, jag tog en del bilder. Några få hyfsat bra, några mindre bra och några oanvändbara. Jag skyller på trängseln. Jag plockat ut några mindre bra och lägger upp några av dem i detta inlägg tillsammans med de bästa bilderna jag lyckades knäppa under eftermiddagen.

Bland de första som jag stötte på när jag anlände vid fyra-tiden var en välbekant ölpersonlighet från andra sidan Atlanten.
Jonathan Henderson, gör reklam för Founders

Han känner igen mig från de gånger (bland annat på Chicken Bar, numer tyvärr nedlagd) vi träffats under hans återkommande Stockholmsbesök. Den sextonde februari så är det release för deras senaste Bourbon Stout på systembolaget. Nu är det Canadian Whisky-fat som stått för lagringen.
Bättre än Kentucky!
Kanadicken har en avsevärt mer aggressiv bourbon-ton både i doft och smak, den funkar dock mycket väl för min del (bättre än KBS).
Uppspelt fotograf = skakig bild

Bland de som serverade öl fanns även en engelskspråkig representant för Sierra Nevada på plats, dock inte fullt lika välbekant för min del. Det var han som fick servera mig dagens första smakprov, Sierra Nevadas nya DIPA, Hop Bullet.

Hop Bullet
Passade även på att testa Narwhal, den är bättre än vad jag minns den. Har varit måttligt förtjust i den tidigare.


I WWs europeiska portfölj finns ju bland annat några bra Draak-öl, men denna Baptist hade jag aldrig tidigare testat. En god Blonde (finns även som Wit), men den finns bara i krogsortimentet än.
Från Van Steenberge.
Mr Mohawk var inte på plats, men väl ett gäng av hans öl. Jag testade Lushious IPA New England Style. Den orsakade ingen som helst humlebränna i min hals, bara småtrevlig.

Lushious NEIPA eller?

Jag reflekterade inte över Bigfoots närvaro på Sierra-bordet så mycket, innan jag la märke till att etiketten såg lite annorlunda ut än fjolårets?
Lite ljusare, eller?
Givetvis så var det årets modell som fanns med (även om det stod 2017 i programmet) på provningen.

Jag testade självklart, och visst är den sig lik också i år! Bigfoot 2018 kommer på systembolagen den 20e april.

Jag avslutade kvällen med min Founders-favorit Backwood Basterd, ruskigt god öl, som inte fotades denna gång.

Träffade en av medarbetarna från bästa puben vid Brommaplan, Sorbon, under kvällen. Han berättade spännande nyheter, håll ett extra öga på deras Facebook-sida framöver.

Kul att träffa Wicked-gänget igen och en mycket välfylld provning. Utan några större överraskningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar